Gjør Mac-appen mer Mac-lignende -f.eks snarveier,forbedre bruken av returtasten

Mer
3 år 5 måneder siden #9416 by Sebastian
Hei kjære iDoceo-team,
Jeg har nettopp kjøpt Mac-appen til iDoceo siden jeg elsker å vurdere og planlegge på Mac - jeg er mye raskere enn på noe nettbrett med styreflaten og tastaturet.

Selv om jeg liker den flotte funksjonaliteten til iDoceo, er jeg litt skuffet over brukervennligheten til den. Mac-appen føles egentlig ikke som en innebygd Mac-app, men snarere som en 1:1-kopi av iPad-appen. Her er hva jeg mener:
- det er ingen snarveier (f.eks. for å legge til en ny kolonne eller slette en karakter) og ingen måter å definere noen
- hvis jeg trykker på returtasten etter å ha lagt inn en karakter, går den ikke til neste karakter. I stedet må jeg trykke på tabulatortasten. Dette er faktisk ganske irriterende og koster meg mye tid når jeg skriver inn karakterer.
- hvorfor må jeg klikke på den blå "Fullfør"-knappen når jeg skriver inn karakterer eller sjekker oppmøte? Det er litt irriterende å gjøre det. Jeg vil heller bare klikke hvor som helst i vinduet for å avvise ikoner eller andre alternativer.
- menyene og alle popup-vinduene føles veldig iPad-aktige. Hvorfor er det ingen «avbryt»- og «oki/lagre»-knapp nederst i et vindu. Hvorfor må jeg alltid klikke på x-en øverst til høyre for å lagre/lukke et vindu?
- den klassiske menylinjen som brukes i iDoceo er veldig minimalistisk og kan bruke noen flere alternativer (f.eks. legge til karakter som deretter kan brukes som snarveier (se ovenfor).

Jeg håper du ser poengene mine. Jeg elsker virkelig appen din, men vil gjerne bruke den mer effektivt. Enkle ting som å endre oppførselen til returnøkkelen (selv om den bare tilbys som et alternativ i innstillingene) ville forbedret min bruk av iDoceo betraktelig!
Fortell meg hva du synes og hva som er planlagt!
Mange hilsener
Sebastian

Probiert gjerne meine kleine Korrektur-appen "KURT" for iPad og Mac fra. Sie hilft beim Erstellen individuelle PDF-meldinger og praktiske funksjoner for korrekturprosessen. Dette er komplett gratis for Mac og iPad :)
www.kurt-korrekturen.de (jetzt i V. 4.3)
Følgende bruker(e) sa takk: Loewe1000

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
3 år 5 måneder siden #9417 by bert
Takk for tilbakemeldingen Sebastian. Mange av disse begrensningene skyldes Apples mangel på verktøy (hovedsakelig tastaturhåndtering), og vi vil fortsette å forbedre Mac-versjonen så snart det er teknisk mulig.

Vi må fortsette å jobbe først med alle de nye kompatibilitetsproblemene som introduseres hvert år med iOS13,14, Big Sur, Catalina og en lang etc!

Du skal ikke ha noen problemer med å trykke på enter og gå til neste klasse. Det avhenger av redigeringsretningsknappen du ser i dette bildet. Er den riktig innstilt?


Vedlegg:

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
3 år 5 måneder siden #9419 by Sebastian
Hei Bert, takk for ditt raske svar. Jeg kan bare forestille meg hvor vanskelig alle disse tekniske og kompatibilitetsproblemene kan være! Takk for at du legger ned arbeidet, som lærer setter jeg stor pris på det. Det er godt å vite at du vil fortsette å forbedre Mac-versjonen.

Selvfølgelig er jeg klar over redigeringsretningsknappen, men selv om den er slått på fungerer den egentlig ikke. For det første ser det bare ut til at det fungerer hvis det numeriske tastaturet er aktivert. Hvis jeg har en annen redigeringsmodus som "Tekst", "Tekst med ikoner" eller "Karaktervelger" fungerer ikke det å trykke retur veldig bra - ja, det går til neste karakter, men jeg kan ikke skrive noe inn i karakteren. Jeg må flytte musen til høyre felt, trykke på den og så kan jeg trykke retur igjen. Hvis du ikke tror meg, sjekk det ut selv. I utgangspunktet vil jeg gjerne skrive inn karakterer som en Excel-liste - karakter → retur -> karakter → retur osv.

Probiert gjerne meine kleine Korrektur-appen "KURT" for iPad og Mac fra. Sie hilft beim Erstellen individuelle PDF-meldinger og praktiske funksjoner for korrekturprosessen. Dette er komplett gratis for Mac og iPad :)
www.kurt-korrekturen.de (jetzt i V. 4.3)

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
3 år 5 måneder siden #9420 by bert
Hvis du ikke jobber med ikoner, prøvde du å skrive inn tekst etter behov og flytte til neste celle med piltastene?
Hovedpoenget var å unngå å bruke musen i det hele tatt. Gi meg beskjed hvis du kan prøve det.

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
3 år 5 måneder siden #9422 by Sebastian
Ja, piltastene fungerer som en erstatning for enter. Å bruke dem i stedet for returtasten er litt irriterende fordi det ikke føles naturlig/normalt for meg når jeg bruker to hender.
På en mer positiv måte: "Tekst med ikoner" ser ut til å fungere slik jeg vil ha det. Jeg kan egentlig ikke si hva som endret seg, men nå kan jeg bare skrive, returnere, skrive, returnere. Jeg er veldig glad for dette :)

Bare fem små tillegg/ønsker til angående Mac:
1. Det ville vært karakter hvis karaktervelgeren også ville svare på tall eller bokstaver skrevet på tastaturet (f.eks. A → A; 2 → 2),
2. Når du legger til en kolonne, ville det være flott om markøren allerede er i tittelen. Jeg må gjøre dette manuelt, selv om jeg antar at 90 % av personene også vil legge til en tittel når de legger til en kolonne.
3. Du bør endre noe av ordlyden på Mac-en. Jeg leser ofte ordet "trykk" eller ser en håndbevegelse - disse tingene bekrefter min mistanke om at Mac-appen virker veldig iPad-basert/iPad-aktig.
4. CMD+A for å velge alle ser ikke ut til å fungere.
5. Escape-tasten ville være fantastisk når jeg bare vil bli kvitt/lukke et vindu/avbryte (f.eks. når jeg legger til en kolonne og så ombestemmer meg)

Men dette er småting. Egentlig må jeg si at jo mer jeg blir vant til appen, jo mer liker jeg den. Jeg har nettopp funnet ut om den magiske integreringen av iDoceo Connect vurderingskarakterer i karakterboken min. Hvor kult er det? Jeg vil definitivt prøve dette ut og la elevene mine skrive en digital vokabulartest på skolens iPad-er.

Ser frem til flere endringer på Mac snart og takk for den flotte appen! Jeg vil anbefale det til mine medlærere :))

Probiert gjerne meine kleine Korrektur-appen "KURT" for iPad og Mac fra. Sie hilft beim Erstellen individuelle PDF-meldinger og praktiske funksjoner for korrekturprosessen. Dette er komplett gratis for Mac og iPad :)
www.kurt-korrekturen.de (jetzt i V. 4.3)

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
3 år 5 måneder siden #9431 by Sebastian
beklager irriterende igjen, men av noen merkelige grunner går det ikke lenger å skrive inn karakterer rett etter å ha trykket på retur. Jeg ser tekstboksen aktiv (synlig ved den oransje linjen rundt) i et brøkdel av et sekund bare for å være inaktiv (og dermed ikke kunne motta karakterer direkte) rett etter. I går forble boksen aktiv, i dag gjør den det ikke. Jeg tror dette kan være en feil. Håper du kan fikse det i neste utgivelse.

Probiert gjerne meine kleine Korrektur-appen "KURT" for iPad og Mac fra. Sie hilft beim Erstellen individuelle PDF-meldinger og praktiske funksjoner for korrekturprosessen. Dette er komplett gratis for Mac og iPad :)
www.kurt-korrekturen.de (jetzt i V. 4.3)

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
3 år 5 måneder siden #9432 by bert
Jada, ser ut som en feil fra Apple. Hvis du har en sjanse, send meg et kort skjermopptak på support @ idoceo.net slik at vi kan varsle dem.
Følgende bruker(e) sa takk: Sebastian

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
3 år 5 måneder siden #9433 by Sebastian
Jeg gjorde akkurat det! :) Takk for at du så på det. Gi meg beskjed hvis opptaket hjelper. Det er vanskelig å se, men hvis du følger nøye med, kan du se den oransje kanten i et brøkdel av et sekund.

Probiert gjerne meine kleine Korrektur-appen "KURT" for iPad og Mac fra. Sie hilft beim Erstellen individuelle PDF-meldinger og praktiske funksjoner for korrekturprosessen. Dette er komplett gratis for Mac og iPad :)
www.kurt-korrekturen.de (jetzt i V. 4.3)

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
2 år 10 måneder siden #9785 by Sebastian
Jeg har fortsatt det samme problemet med "tekst med ikoner" som jeg bruker for tyske karakterer (2+,2,2- osv.). Imidlertid klarte jeg å begrense problemet: Når iDoceo automatisk ruller ned (når du har skrevet inn noen karakterer og det gjør neste elev til den øverste på skjermen, hvis du skjønner hva jeg mener...), så markøren er ikke i tekstboksen lenger. Når appen ikke ruller, så fungerer den helt fint. Så en løsning ville være å bare "zoome ut" (f.eks. 50%) bare slik at appen ikke ruller lenger.
Jeg skrev dette for folk som har lignende problemer og for at utviklerne skal se nærmere på det hvis mulig :)

Probiert gjerne meine kleine Korrektur-appen "KURT" for iPad og Mac fra. Sie hilft beim Erstellen individuelle PDF-meldinger og praktiske funksjoner for korrekturprosessen. Dette er komplett gratis for Mac og iPad :)
www.kurt-korrekturen.de (jetzt i V. 4.3)

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.