Sortering av elever etter gruppefelt

  • Neil
11 år 8 måneder siden #436 by Neil
Sortering av elever etter gruppefelt ble opprettet av Neil
Hei, denne appen er flott, og jeg gleder meg til å se den utvikle seg over tid. Jeg har et spørsmål om lang pressesortering av studentnavn. Når jeg velger 'sort', blir navnene sortert etter fornavn, 'sort 2' gjør etternavn...alt bra..., men jeg forventet at 'sort 3' skulle sortere 'gruppefeltet', men det fungerer ikke for meg. Jeg eksperimenterte ved å sette et 'nummer' på slutten av hvert elevnavn. 'sort 3' sorterte basert på det tallet. Kan du bekrefte hva 'sort 3' er ment å gjøre, eller om jeg gjør noe galt..som det ville vært flott å sortere etter 'gruppe'-feltet......takk ;)

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
11 år 8 måneder siden #437 by bert
Besvart av bert på emnet Re: Sortering av elever etter gruppefelt
Hei Neil,
Sorteringsfunksjonen er litt grov fordi vi bruker et enkelt felt for elevens navn. Land har forskjellige konsepter for for-, mellom- og etternavn, og vi trodde et enkelt felt ville (ganske) ordne opp i det, vi tok sannsynligvis feil om det...

Sorteringsfunksjonen deler et navn i 3 deler , den første, den andre og den siste delen i henhold til mellomrommene.

Så for eksempel John H. Smith ville bli delt inn i
(del 1) John
(del 2) H.
(del 3-siste) Smith

Noe litt mer komplekst som Jose Luis Antonio Sanchez ville bli delt inn i
(del 1) Jose
(del 2) Luis
(del 3-siste) Sanchez

Og noe enklere som John Doe

(del 1) John
(del 2) Doe
(del 3-siste) Doe

Så hver sortering 1 , 2 ,3 tar hensyn til en del, men det du sannsynligvis står overfor er det faktum at Group er utelatt i den typen. Vi legger til gruppen i sorteringsfunksjonen slik at den har prioritet over navn i vår neste utgivelse, det tror jeg vil gjøre.

Som en siste utvei har du Flytt-funksjonen (trykk og hold på en elev) slik at du kan endre rekkefølgen manuelt... Jeg vet at det er langt fra ideelt, men det må i det minste bare gjøres én gang...

Håper dette kaster litt lys over sorteringen... gi meg beskjed hvis jeg kan være til ytterligere hjelp.
Takk for at du kontaktet oss!

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.