Slik bruker du Numcol-funksjonen

Mer
6 år 2 måneder siden #7351 by frigjøre
Slik bruker du Numcol-funksjonen ble opprettet av frigjøre
Jeg prøver å forstå funksjonen Numcol (telle kolonner). Jeg trodde jeg kunne gi en rekke kolonner og det ville telle hvor mange kolonner det var inkludert, men det ser ikke ut til å fungere slik. Er det også mulig å telle antall kolonner i en kategori, så hvis du legger til flere kolonner i kategorien, endres antallet automatisk tilsvarende?

Jeg er ny på alt dette, så all hjelp du kan gi vil bli satt stor pris på.

Takk skal du ha.

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
6 år 2 måneder siden #7352 by bert
Besvart av bert på emnet Slik bruker du Numcol-funksjonen
Hei Freen,
NUMCOL teller antall ikke-tomme celler i en liste over kolonner, men det er vanligvis ikke nødvendig.

Fortell meg hva slags beregning du prøver å gjøre. I en kategori vil enhver beregning unntatt formelen automatisk ta hensyn til de nye kolonnene du legger til i den.

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
6 år 2 måneder siden #7353 by frigjøre
Besvart av frigjøre på emnet Slik bruker du Numcol-funksjonen
Takk Bert,

I hovedsak prøver jeg å legge opp bonuspoeng for deltakelse for en oppvarmingsrutine som barn gjør i begynnelsen av de fleste timene. Siden det ikke er hver klasse, vil jeg legge til kolonner mens jeg går i stedet for å ha et bestemt antall kolonner på forhånd. Nå er dette ganske enkelt, bortsett fra at jeg foretrekker å slippe å gi en kode for hver elev, men kunne la noen plasser være tomme, men fortsatt ha den plassen som teller mot antallet totale oppvarminger. Så jeg må telle antall kolonner (helst i en kategorimappe) slik at jeg kan bruke det tallet til å dele for å få en prosentandel (forholdet mellom ganger de fikk bonusen ut av antall muligheter). Men jeg kan ikke finne ut hvordan jeg skal la en celle være tom, men fortsatt telle den mot en total.

Håper det er fornuftig.

Takk!

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
6 år 2 måneder siden #7360 by bert
Besvart av bert på emnet Slik bruker du Numcol-funksjonen
Har du planer om å legge til et tall på disse cellene, eller vil arbeide med ikoner gjøre det?
Hvis du bare trenger et begrenset sett med verdier, vil ikonene være raskere, mer visuelle, og du kan legge til et standardikon på en kolonne slik at tomme celler tas i betraktning.

Gi meg beskjed, så skal jeg forklare mer detaljert med en eksempelmal som du kan importere i karakterboken din

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
6 år 2 måneder siden #7367 by frigjøre
Besvart av frigjøre på emnet Slik bruker du Numcol-funksjonen
Morsomt nok er det det jeg har satt opp på egen hånd.

Jeg bare håpet at det var en måte jeg kunne unngå å fylle hver celle - i stedet for å ha et tomt celletall som en forhåndsbestemt verdi.

Så tom = standardverdi i hovedsak.

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
6 år 2 måneder siden #7368 by bert
Besvart av bert på emnet Slik bruker du Numcol-funksjonen
Beregningen (legg til kolonne) > tillegg lar deg angi en verdi for tomme celler, men du må velge hvilke kolonner du skal ta hensyn til. Vi vil prøve å legge til samme beregning i kategorier i fremtiden.
Prøv det og fortell meg hvordan det fungerer for deg

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
6 år 2 måneder siden #7374 by frigjøre
Besvart av frigjøre på emnet Slik bruker du Numcol-funksjonen
Ja, dessverre vet jeg ikke på forhånd hvor mange kolonner jeg trenger å telle, så foreløpig må jeg bare sette et merke i hver kolonne for hver elev i stedet for å la noen stå tomme.

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.